وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
هشتم محرم نماد عشق و ارادت زنجانی‌ها به سالار شهیدان

به گزارش ندای آذربایجان به نقل از فارس:هشتم محرم الحرام نماد عشق و ارادت مردم استان زنجان به سالار شهیدان است و مردم نقاط مختلف استان حضور گسترده‌ای در عزاداری این روز دارند.

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) استان زنجان و پایتخت شور و شعور حسینی نیز همچون سایر استا‌ن‌های کشورمان غرق ماتم شده است و مردم همه شهرها و روستاهای استان زنجان نیز به عزای سالار شهیدان نشسته‌اند.

مردم استان زنجان در دهه اول محرم رسم و رسومات خاصی دارند و هر کس به طرق مختلف عرض ارادت خود را در این روزها به سیدالشهدا نشان می‌دهد.این روزها همه نقاط مختلف استان زنجان حال و هوای خاصی به خود گرفته و همه اقشار مختلف جامعه از جمله پیر و جوان، مرد و زن و کودک و بزرگ در شهر و روستا خود را برای عزاداری روزهای محرم آماده کرده‌اند.

در این روزهای عزیز در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر عطر محرم پیچیده و شهر حال و هوای خاصی دارد، بسیاری از مردم لباس مشکی به تن کرده‌اند و با این اقدام نیز عرض ارادت خود را به این روزها و سالار شهیدان نشان می‌دهند.در خیابان‌های زنجان عده‌ای مشغول پخش نذری هستند و عزاداران حسینی را میهمان خود می‌کنند و عده‌ای نیز گوسفند و گاو قربانی‌ می‌کنند، همه تکیه‌ها، هیئت‌ها و مساجد برنامه‌های عزاداری خود را دارند و و مردم پایتخت شور و شعور حسینی نیز استقبال گسترده‌ای از این مراسم‌ها دارند.

با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه‌ها و عزاداری‌های مساجد و هیئت‌ها افزایش یافته و مردم خود را آماده این روزها می‌کنند.همچنین همزمان با روز هشتم محرم دسته حسینیه اعظم زنجان عزاداری کرده و در این روز مردم با حضور در این دسته به سوگ سالار شهیدان می‌نشینند.

در روز هشتم محرم الحرام یکی از باشکوه‌ترین و عظیم‌ترین عزاداری‌های مردم استان زنجان به یاد رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع) در واقعه کربلا برگزار می‌شود.عزاداری مردم استان زنجان در این روز چند سالی است که به عزاداری جهانی تبدیل شده و به پاس عزاداری گسترده زنجانی‌ها در این روز استان زنجان به نام پایتخت شور و شعور حسینی لقب گرفته است.بسیاری از هموطنان از دیگر استان‌های کشور خود را به عزاداری روز هشتم محرم به استان زنجان می‌رسانند تا در عزاداری باشکوه مردم زنجان شرکت کنند.

سالانه به پاس ارادت مردم  دین‌دار استان زنجان نذورات بسیاری در این روز جمع‌آوری شده و قربانی‌هایی که در این روز ذبح می‌شود، آمار بالایی دارد.کرامات اهل بیت در روز هشتم محرم در مسجد حسینیه اعظم زنجان و شفایافتگان این مکان مقدس بسیار است، تعداد گوسفندهای اهدایی و قربانی به این مکان به قدری است که حسینیه اعظم زنجان را به دومین قربانگاه قربانیان مسلمانان پس از «منا» تبدیل کرده است.حسینیه اعظم یکی از بزرگترین مساجد استان زنجان است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

این مسجد که یکی از اماکن مذهبی شیعیان است به علت عزاداری باشکوه دسته عزاداری در روز هشتم محرم در سال 87 به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت‌ شده است.فارس


ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: